Warning: get_object_vars() expects parameter 1 to be object, null given in /home3/philwil/public_html/kanafvallenineenweek.nl/wp-content/themes/IMGiant/functions.php on line 2287

Body Mass Index (BMI) Berekenen

 
 

Wat Je Niet Wist Over BMI Berekenen

body mass index (BMI) berekenen BMI berekenen is een geaccepteerde praktijk om een persoons gewichtsklasse te meten voor iets meer dan een decennium lang. Hier zijn vijf feiten die je hoogstwaarschijnlijk niet wist over BMI.

1. De Body Mass Index (BMI) systeem is een populaire systeem waar de meeste mensen mee bekend zijn, maar weinig weten hoe dit systeem is ontstaan. Een Belgische man Lambert Adolphe Jacques Quetelet, bestudeerde het concept en de metingen van de “gemiddelde mens”. Hij publiceerde zijn conclusies die hij uit deze studie trok in 1835. De afgrenzingsprocedures voor “ondergewicht”, “normaal gewicht”, “overgewicht” en “obesitas” werden bepaald tijdens een vergadering van de World Health Organization in 1995.

2. De meeste mensen berekenen hun BMI pas nadat ze naar de dokter zijn geweest. Je zou kunnen denken dat het een ingewikkelde formule is dat alleen artsen kennen, eigenlijk is het een vrij simpele formule dat iedereen kan berekenen. Deel je gewicht in kilo’s door het kwadraat van je lengte in centimeter’s. Rond je uiteindelijke resultaat op een decimaal, en dit is je BMI. Als de uitkomt tussen de 18 en 25 zit, ben je “gezond”.

3. De BMI systeem wordt vaak gezien als een nauwkeurige indicator over het risico van een persoons hart en vaatziekten, maar in de afgelopen jaren is er veel onenigheid over de juistheid van deze veronderstelling. BMI blijkt dus niet meer zo nauwkeurig te zijn als eenmaal aangenomen over het berekenen van het vet percentage. Critici van dit systeem kan worden aangevoerd dat deze meting geen rekening houdt met de lichaamssamenstelling. Omdat elk mens zo verschillend is, is er geen algemene formule dat toepasbaar is. Recente studies hebben aangetoond dat mensen die als “overgewicht” zijn geclassificeerd overleven langer na de diagnose van hart en vaatziekten dan mensen met een “normaal gewicht.”

4. Hoewel er een algemene formule is voor de BMI bereknen voor mannen en vrouwen, worden de resultaten op verschillende manieren geïnterpreteerd op basis van geslacht. Mannen hebben over het algemeen een meer gespierd lichaam, terwijl vrouwen een hogere percentage spieren hebben. Om deze reden, hebben vrouwen meestal een gezonde gewicht met een Body Mass Index van 25%, terwijl een gezonde man een BMI van ongeveer 15% zou hebben. Dit is te wijten aan het feit dat, zoals eerder vermeld, de BMI geen rekening houdt met de lichaamssamenstelling. Dus de resultaten moeten anders worden geïnterpreteerd.

Vooral vrouwen ouder dan 50 is hun BMI prima, maar in werkelijkheid hebben ze meer vet dan spieren en botten. Voor mannen geldt het omgekeerde. Die woorden vaak te zwaar ingeschat, omdat ze een grotere spiermassa hebben. En spieren zijn zwaar.

5. Taille-heup ratio’s worden steeds meer een algemene aanduiding voor het risico op hartproblemen. Deze meting is een verhouding die rekening houdt met de omtrek van je middel op het breedste gebied en de omtrek van je middel op het smalste gedeelte. Mensen die meer van hun gewicht rond hun middel hebben, hebben een grotere kans om aan een hartaanval te lijden dan mensen met meer gewicht aan hun heupen.

Om jouw gezondheid en conditie,

Laura van Beek


Gerelateerde artikelen:
Zonder Dieet Blijvend Afvallen
Koolhydraatarm Dieet
Body Mass Index (BMI) Berekenen
Afvallen In Een Week

Leave a Reply